Interne sociale medier: Nu bør du ændre den interne kommunikation

I løbet af få år vil det ikke længere være et spørgsmål om man har et internt socialt netværk. Det vil være noget som dagens arbejdstagere forventer virksomheden tilbyder.

Af: Hanne Kristine Fjellheim

Med udrulningen af Facebook at Work i begyndelsen af 2017 vil vi se, at brugen af interne sociale medier vil tage fart – og der står allerede mere end 60 000 virksomheder på venteliste. Den måde, vi kommunikerer på har ændret sig radikalt i det seneste årti, og der er ingen grund til, at arbejdspladsen ikke følger trop; virksomheder må tilrettelægge vidensdeling på medarbejdernes præmisser.

Der er allerede en række virksomheder som har taget interne sociale medier i brug, men hos mange ledere er der fortsat en vis skepsis omkring de udfordringer, som følger i kølvandet på sådan en implementering. Den skepsis bør tilsidesættes, hvis lederne reelt er optaget af virksomhedens fremtid.

Interne sociale medier er ikke bare en trend

For ti år siden havde vi hverken smartphones eller sociale medier. I dag kan de fleste af os under 35 år ikke forestille os et liv uden dem. Nutidens unge arbejdstagere, såkaldte millenials, er digitale indfødte og har nye forventninger til digitalt lederskab og kommunikation. Virksomheden må derfor tilpasse sig det nye medielandskab for at kapre de kloge hoveder, der kommer ud fra universiteterne.

Virksomheder som Sopra Steria, DNB og Telenor samt mange flere, har forstået at interne sociale medier ikke bare er en trend. DNB og Telenor har begge introduceret Facebook at Work som såkaldte ”Early Adopters” tidligt i 2016 – for til sammen mere end 47 000 medarbejdere. Nogen af de største virksomheder tager altså nye interne kommunikationskanaler alvorligt. Men hvorfor? Hvad er det med interne sociale medier, som er så vigtigt?

Fremmer innovation

For det første er det en platform for vidensdeling og en digital læringsarena, der nedbryder siloer internt i organisationen og reducerer brugen af e-mail. Det gavner både virksomheden og medarbejderne. Et eksempel på DNBs interne sociale netværk er, at medarbejderne kommer med deres egne og deres venners erfaringer med det såkaldte ”Vipps”, svarende til mobile pay, direkte i “Vipps-gruppen.” Det er således en kommunikationsform, der er meget ukompliceret og uformel mellem udviklere og medarbejdere, som også fremmer innovation, med uformelle debatfora for ideer, støtte og input.

Der er også en masse viden i hovederne på medarbejderne, viden, der ikke er skrevet ned. Interne sociale medier tilrettelægger, at virksomheden kan få indblik i dette. I konsulentselskabet Sopra Steria bruger eksempelvis salgsorganisationen det ofte til at sammensætte et team i forbindelse med nye tilbud. Hvilke kontakter og netværk har Sopra Sterias medarbejdere? Et andet eksempel er, at man på et fagligt spørgsmål kan modtage input fra mange kolleger på tværs af virksomheden – kun ved hjælp af et par tryk på tastaturet.

Interne sociale medier bidrager også til demokratisering af informationsflowet og nedbryder hierarkier. Alle medarbejdere har en stemme på lige linje med ledelsen, og både gode og dårlige nyheder deles på netværket. Det gør, at ledelsen hurtigt kan opfange både det som engagerer og det som skaber utilfredshed.

Forandringsledelse er alfa og omega

Men interne sociale medier har behov for styring og retningslinjer, hvis det skal blive en succes. Det må kobles op imod kernevirksomheden og virksomhedens strategier, ligesom det også må forankres i ledelsen. Ledelsen må selv være tilstede og være aktive på netværket. Forandringsledelse og forventningsstyring om hvad platformen skal bruges til er alfa og omega for at få medarbejderne med på idéen.

Så er du klar for til at sætte gang i processen med at ændre din interne kommunikation?

Det er altså ikke et spørgsmål om du bør investere i et internt socialt netværk. Det er et spørgsmål om hvornår. Det lønner sig ikke at være den sidste der står tilbage på stationen, når toget er kørt.

 

Tekst af: Hanne Kristine Fjellheim

Hanne Kristine Fjellheim er senior marketing- og kommunikationskonsulent i Sopra Steria. Hun brænder for kommunikation og interaktion mellem mennesker ved hjælp af både nye teknologier og traditionelle kanaler. Hanne har en bachelorgrad i journalistik, en mastergrad i Corporate Communication og en baggrund som journalist og fotograf.

Hanne Kristine Fjellheim er Communication Manager i Sopra Steria. Hun brenner for kommunikasjon og samhandling mellom mennesker ved hjelp av både nye teknologier og tradisjonelle kanaler. Hanne er også leder for WASS: Women at Sopra Steria, og jobber aktivt for å balansere kjønnsbalansen i IT-bransjen. Hun har en bachelorgrad i journalistikk, en mastergrad i Corporate Communication og bakgrunn som journalist og fotograf.

Skriv et svar